Od majke pravovjernih Aise r.a. prenosi se da je kazala;Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao:
“Ko uvede nesto u ovu nasu vjeru sto nije od nje to se odbacuje.”
Buharija i Muslim
“Ko uvede djelo na kojem nije ova nasa vjera to se odbacuje.”
Muslim
-Jedan covjek je dosao Allahovom Poslaniku sallallahu alejhi ve sellem i rekao:Moj sin je pocinio zinaluk, receno mi
je da se nad njim treba izvrsiti kazna, pa sam na ime toga platio otkup stotinu ovaca za njega i djevojcicu, koja je rodjena
iz tog cina.
“Stado ovaca i djevojcica tebi se vracaju, tebi pripadaju” odgovori Poslanik sallallahu alejhi ve sellem.
U ovome je dokaz da onaj ko uvede u vjeru neku stvar ili djelo, koja nije u skladu sa serijatom gresan je i njemu pripada
ono sto je uradio.
-Ibn Usejmin je rekao:Ucenjaci su kazali ovaj hadis je jedan od temelja islama, kao sto je hadis o nijetu, uslov ispravnosti
unutrasnjih dijela isto tako je i ovaj hadis mjerilo ispravnosti vidljivih dijela.
-Sejh es Sa’di je rekao:ovaj hadis (svaka novotariji) koja nije u skladu sa Kur’anom i Sunnetom bez obzira na to da li ta
novotarija bila vezana za govor tj.vjerovanje kao sto su dzehmije, rafidije, mutezile i novotarije u djelu ne primaju se tj.
odbijene su, vracaju se svome pociniocu.
Onaj ko prenosi ono sto Allah i Njegov Poslanik alejhi sellam nisu kazali ili robuje necemu drugom mimo Allaha, taj je novotar.
Onaj ko zabrani ono sto je dozvoljeno ili robuje necemu mimo Allaha taj je novotar.
Novotaarije se dijele na dvije kategorije:
1. Novotarije u pogledu adeta, kao sto su savremeni izumi, dozvoljene su sve dok se ne uspostavi da su zabranjene, odnosno
sve dok se ne kose sa serijatom.
2. Novotarija u vjeri je zabranjena jer je osnova kod ibadeta TEVKIF zato se za ibadete kaze TEVKIFIJE tj. da su strogo
definisani Kur’anom i Sunnetom.
Novotarije se dijele na dvije vrste:
1. Prva vrsta su jezicko akaidske novotarije, novotarije u vjerovanju.
2. Druga vrsta su novotarije u ibadetima kao sto je obozavanje Allaha Velicanstvenog putem ibadeta koji nije propisan.
Neke novotarije predstavljaju cisti kufr kao sto je cinjenje tevafa oko kaburova s’namjerom priblizavanja njihovim vlasnicima
(onam koji lezi u kaburu).Kao sto je prinosenje zrtava i zavjeta kaburovima, upucivanja dove mrtvima, i trazenje pomoci od njih.
Neke od ovih novotarija predstavljaju put i sredstvo do sirka kao sto je gradjenje na kaburovima, cinjenje dove i obavljanje
namaza kod njih.Neke od novotarija predstavljaju fisk tj.grijeh kao sto su novotarije haridzija i murdzija i njihovi stavovi i ubjedjenja
koja se suprostavljaju serijatskim propisima.Neke od njih su grijeh kao sto je novotarija izoliranja od svijeta i posta stojeci na suncu,
ili kastriranje kako bi se rijesio strasti i potrebe za intimnim odnosom.Ovdje treba spomenuti one koji novotarije dijele na dobre
i lose , grijese i suprostavljaju se rijecima Allahovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem:“Svaka novotarija je zabluda.”
Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je za sve novotarije presudio da su zabluda, a doticni (sufije, asarije, maturidije) koji ih tako dijele
kazu da nije svaka novotarija zabluda, te da postoje dobre i lose novotarije.
Hafiz ibn Redzeb Hanbeli u komentaru 40 hadisa kaze:”Da Poslanikove sallallahu alejhi ve sellem rijeci “svaka novotarija je zabluda”
predstavlja sazet govor -dzevami’u kelim.
Iz ovog hadisa se ne izuzima ni jedna novotarija, to je veliki temelj od temelja vjere.Taj govor je slican navedenom hadisu
“ko uvede nesto novo u ovu nasu vjeru to se odbija”.
Svako ko izmisli nesto novo i to prepise vjeri, a ta stvar nema osnovu u islamu to se smatra zabludom, a vjera je od toga cista bez obzira
da li se radi o pitanjima vjerovanja ili o djelima i govoru, vanjskim i unutrasnjim.Ovi nemaju dokaza o postojanju lijepe novotarije osim
rijeci Omera r.a. u pogledu teravih namaza, kada je rekao:”Lijepa li je ovo novotarija.”
Zatim oni kazu da su uvedne neke novotarije a da ih selef salih ( ispravni predhodnici ) nije negirao i napadao kao sto su npr.sakupljnje
Kur’ana u Mushaf i pisanje i sakupljanje hadisa Allahovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem.
Odgovori na ovo glasi da su to stvari koje imaju osnovu u serijatu i da ne predstavljaju novotariju.To sto je Omer r.a. rakao da je “to lijepa
novotarija” mislio je na jezicko a ne na serijatsko znacenje te rijeci.Ono sto ima osnove u serijatu na to se moze vratiti, a ako bi rekao
da je to novotarija, kazemo da je to novotaruja u jezickom, ali ne iu serijatskom pogledu, jer je novotarija u serijatskoj terminologiji
ono sto nema osnovu u serijatu.Sakupljanje Kur’ana u jednu knjigu ima osnove u serijatu,jer je i Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem
naredjivao pisanje Kur’ana, tako da je bio zapisan ali razdvojen.Poslije su ga Ashabi sabrali u jedan Mushaf da bi ga sacuvali.
Isto tako za teravih namaz je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nekoliko klanjao svojim Ashabima, a zatim je izasao jer se bojao
da im ne bude propisivana kao obavezn farz namaz . Ashabi su za Njegova zivota nastavili da je klanjaju razdvojeno ili pojedinacno,
a i poslije smrti Poslanika sallallahu alejhi ve sellem sve dok ih Omer r.a. nije ujedinio oko jednog imama kao sto su klanjali i za
Poslanikom sallallahu alejhi ve sellem, tako da ovo ne predstavlja novotariju.Zatim zapisivanje hadisa takodjer ima osnovu u vjeri.Poslanik
sallallahu alejhi ve sellem je naredio nekim Ashabima da zapisuju dio Njegovih hadisa posto je to trazeno od Njega.Ebu Hurejra r.a. je zapisivao
hadise za vrijeme zivota Allahovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem.Prvobitno je postojalo opravdanje u pogledu zabrane pisanja hadisa, jer
je postojao strah da se hadis ne pomijesa sa Kur’anom.Kada je preselio Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nestalo je ove opsanosti
jer je Kur’an upotpunjen i preciziran,prije nego je preselio Poslanik sallallahu alejhi ve sellem.Poslije toga su muslimani sabrali hadise
kako bi ih sacuvali od zaborava.
Neka ih Allah nagradi naj ljepsom nagradom ispred svih muslimana zato sto su sacuvali Allahovu Knjigu i Sunnet Allahovog
Poslanika sallallahu alejhi ve sellem od njih koji spletkare,amin.
-Iz hadisa smo naucili slijedece:
1. OVAJ HADIS JE MJERILO ZA VANJSKA DJELA
2. DEFINICIJU NOVOTARIJE
3. STETNOST NOVOTARIJE
4. DA SE NOVOTARIJA NE PRIMA KOD ALLAHA
5. DA JE ISLAM UPOTPUNJENA VJERA I DA NE TERBA DODATAKA NA ONO STO NAM JE PRENIO NAS POSLANIK SALLALLAHU ALEJHI VE SELLEM
UZVISENI ALLAH KAZE:”DANAS SAM VAM VASU VJERU USAVRSIO I BLAGODAT SVOJU PREMA VAMA UPOTPUNIO I ZADOVOLJAN SAM
DA VAM VJERA BUDE ISLAM”
Predavanje odrzano u udruzenju Vrijeme Zeman u sklopu skole islama na casu hadisa od predavaca Mr.Jasmina Hadzikadunica
19.04.2014 godine
Tekst uredila:Ummu Damija