Želio bih da prenesem neke neobične načine obnavljanja, koje sam sretao na svojim putovanjima:
1) Marokansko obnavljanje. O njemu mi je govorio šejh iz Maroka. Zastupljeno je u nekim područjima te zemlje. Učač obnavlja tri sure istovremeno. Od svake uzima po jedan ajet i pravi mješavinu koja nema veze sa onim što je Allah objavio. Ovdje dolazi do izražaja jaka moć prisjećanja. Međutim, ne smije se prećutati to da vjera ne dozvoljava ovu metodu.
2) Kružno obnavljanje. O ovom načinu mi je pričao šejh iz Somalije, gdje se to i dan-danas praktikuje. Nekoliko hafiza posjeda u obliku kruga. Prvi započne ajet neke sure, ne gledajući u mushaf. Drugi uči sljedeći ajet, zatim učenje preuzima treći i tako sve do kraja sure. Kružno obnavljanje je jako korisno, uz određene napomene:
a) Da svaki od njih uči u sebi ajete koje uče njegove kolege, a svoj ajet će učiti naglas, da ne bi došlo do isprekidanog učenja.
b) Ovaj način obnavljanja je dobar zbog toga što svi obnavljaju suru u sebi, i mehanički recituju ajete koji su im zadati. U nekim halkama u Bosni i Hercegovini na ovaj način se obnavlja.
3) Obnavljanje zatvorenika. Najčudnije što sam čuo jeste da neki zatvorenici uče ajete brojeći ih na čukljevima prstiju. Tako se sure Tebareke sastoji od dvije šake. Šaka ima po petnaest čukljeva. Prema tome, sura Tebareke ima trideset ajeta. Isto se primjenjuje na ostalim kur’anskim surama.
Najinteresantniji događaj za koji sam čuo, vezan je za grupu zatvorenika koji nisu imali mushaf. Svaki od njih je druge podučavao onome što je znao iz Kur’ana. Tako su naučili cijeli mushaf, međutim, niko od njih nije znao zadnju stranicu sure Enfal napamet. To ih je jako brinulo. Tako je došlo vrijeme da se sudi jednom od njih. Kada je došao u sudnicu, najvažnije mu je bilo da pronađe nekog ko zna kraj Enfala. Našao je tu osobu među prisutnim, i ona mu je šapćući izučila. Zatim se vratio svojoj braći noseći u svom srcu najveći dar. Okupili su se odmah oko njega. On im je proučio tu stranicu, i oni su je zapamtili otprve, poput Fatihe.
4) Preslušavanje više učenika istovremeno. Iskusni učitelj može istovremeno preslušavati više učenika, i to različite sure. Oni ih uče poluglasno, a on ih uredno ispravlja, znajući gdje učenici obično griješe. To sam vidio u nekim halkama u Pakistanu. Ova metoda je veoma praktična kod obnavljanja. Međutim, ne može se koristiti kod davanja idžaze ili seneda, zato što postoji mogućnost da promakne neka riječ ili slovo. A hatma koja se uči radi idžaze treba da se pažljivo kontroliše slovo po slovo, sa pažljivom primjenom tedžvida, i lijepog izgovaranja Kur’ana.
Izvor: “Kako ćeš naučiti Kur’ani Kerim”
Autor: Dr. Jahja ibn Abdurrezzak El-Gavsani